Buscant les coves de Serradell

serradell_01

Fa un any i mig (28 de gener de 2011) vam estar voltant per les penyes vermelloses que protegeixen el poble de Serradell (Pallars Jussà). Buscàvem unes coves on fa anys s’hi havien fet prospeccions arqueològiques, tot demostrant que havien estat llocs d’assentaments prehistòrics i medievals. Vam seguir un rètol de l’entrada del poble (“Font Fresca”) i un corriol que deixava una casa de totxos a l’esquerra. Vam seguir un caminet que pujava tot deixant a l’esquerra una petita vall de conglomerats on distingíem grans balmes ennegrides. Al cel volaven carronyaires dansant en cercle quan, de sobte, vam trobar uns objectes que em van commoure: antigues arnes entaforades a les parets naturals, idèntiques a les que havia vist a un llibre de l’avi, El cultiu tradicional de les abelles al Pallars Sobirà, de Ramon Violant i Simorra (Barcelona, 1936).

Eren arnes teixides amb pals d’avellaner i llates de vímet, arrebossades i impermeabilitzades per fems i fang. Abandonades i sense mel, em van traslladar als temps en què cada família es proveïa del necessari per viure i, per tant, es fabricava i mantenia les seves arnes.

Vam seguir amunt mirant de no perdre uns cercles d’esprai groc i fites disperses. Al nostre voltant hi creixia un bosc brut que feia pena de veure. A deu minuts d’un grup d’arnes ficades a la penya i protegides de l’aigua per planxes metàl·liques, dues fletxes dibuixades amb l’esprai groc a sobre d’una roca ens indicaven una cruïlla. Cap a la dreta, pel mig del bosc espès, en menys d’un minut arribàvem a una petita cova situada a l’esquerra del camí, un xic enlairada. Per entrar-hi ens vam enfilar per una alzina i una roca. Era la cova del Forat Negre.

Altre cop a la cruïlla, l’opció de l’esquerra ens portava, per un corriol més fressat, a una desviació a l’esquerra, marcada amb una fita. Un flanqueig entre boixos, alzines i algun roure en menys d’un minut ens deixava a l’entrada de la cova d’Espluguell. Una porta de fusta mig trencada als peus de la cova, la gran boca en forma de triangle, les construccions antigues a dins, el sostre ennegrit per generacions de fogueres…, tot em remetia al passat.

Ja a cel obert, vam seguir les marques grogues fins a la pista de dalt del serrat de Serradell i després vam baixar pel mateix lloc. No vam saber trobar ni el Forat de la Bou, ni la balma d’Esplugallonga (despoblat), ni la cova de Sorta (conjunt troglodític). Pel que havíem llegit, la cova de Sorta és tan gran que a dins hi havia hagut tot un poble! Habitacles, un forn de pa, una església, un molí, quadres, graners…

La sensació d’aquesta visita va ser, un cop més, que tenim un patrimoni potencial, però abandonat a l’espoli, a l’abandó i als incendis. El recorregut per les coves de Serradell començant per la vila closa, encara amb els seus dos portals d’entrada, ben senyalitzat, amb el bosc net, les arnes protegides i amb les explicacions pertinents, seria enriquidor i interessant per a tothom. Esperem que aquest modest escrit contribueixi a aconseguir-ho.

Lectura literària recomanada:  Nou viatge al Pirineu, de Núria Garcia Quera

1 comentari
  1. Buenas tardes,
    Me llamo Mª Dolores Tolsá y soy la directora científica del Proyecto Apiflora-UdL
    Para conocer nuestro trabajo puedes consultar la página web: http://www.proyectoapiflora.es

Me pongo en contacto contigo para perte permiso a fin de poder utilizar las fotos de coolmenas abandonadas en Serradell, de esta página web, en un artículo cientifico sobra historia de la apicultura en la zona pirinaica.

Puedes ponerte en contacto conmigo en el correo electrónico anteriormente indicado.

Muchas gracias

Presentació de "Nou viatge al Pirineu" a SABADELL
dimecres, 03/06/2020 - 19:30 hores
Unió Excursionista de Sabadell. Carrer de la Salut, 14 -16, Sabadell, 08202
Organitzat per la Secció de Cultura. Dins del cicle Escriptors i Paisatge. Per a més informació: https://ues.cat/cultura/