Volta al Montsent de Pallars

montsent_la_muntanya

En aquesta ressenya proposem una volta en cercle que ens permetrà conèixer la muntanya del Montsent de Pallars per tots els seus costats, així com la vall d’Àssua i el poble de Llessui. Pujarem pel coll de Triador i baixarem per la collada d’Entremonts.

Si us voleu ambientar literàriament en fer aquesta ascensió, podeu llegir el relat que va quedar segon en el concurs literari “100 cims”, convocat per la FEEC. Es titula: “Quan lo Montsent porta barret…”. Els personatges del relat pugen i baixen per la collada d’Entremonts.

Us recomanem, també, que visiteu el Museu del Pastor de Llessui, que a la vegada és un punt d’informació del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.

Situació: Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El Montsent de Pallars es troba entre el Pallars Jussà i el Pallars Sobirà.
Data de l’ascensió: 8/9/2013
Horari: de 4 h a 5 h.
Desnivell: 773 m.
Distància: 12,42 km.
Punt més alt: 2.878 m
Punt més baix: 2.094 m
Dificultat: fàcil
Senyalització: fites de pedra
Època de realització: aquesta ressenya serveix per pujar al Montsent en absència de neu. Si voleu pujar-hi a l’hivern, és fàcil que no pugueu fer l’aproximació en cotxe perquè la pista estarà coberta de neu. D’altra banda, agafeu grampons i piolet ja que la neu de la pala final, pujant des de la collada d’Entremonts, sovint està gelada.
Variant: si teniu ganes de fer 600 m més de desnivell, tant de pujada com de baixada, podeu pujar des de Llessui fins al coll de Triador pel camí vell que unia la vall Fosca amb la vall d’Àssua. En aquest cas, haureu de sumar a l’ascensió aproximadament unes 2 h i, en el descens, 1.30 h.
Mapa: Vall Fosca, Montsent de Pallars. Esc.: 1:20.000. Editorial Alpina.
Obra literària recomanada: Nou viatge al Pirineu, de Núria Garcia Quera
Enllaç per baixar el track: clica aquí!
Accés: ha de ser, preferiblement, amb un cotxe de carrosseria alta. Arribarem a Sort per la C-13 i, des d’allà, per la LV-5223 fins al poble de Llessui. Travessem el poble en direcció a les antigues pistes d’esquí, i un cop allà, creuem el barranc de Pamano per un petit pont. Comencem a pujar per la pista tot passant per les runes de les instal·lacions de les antigues pistes: telecadires, edificis… Està tot abandonat. Després de 10,6 km, quan a l’esquerra trobem la pista que puja al coll del Triador per baixar cap a la vall Fosca, aparquem el cotxe. Ho podem fer just a la bifurcació, a sota d’un gran cartell amb normes de comportament, o a dalt de la collada.

Descripció de la volta: pugem a peu en direcció als peus del Montsent, cap al nord. Hi anem camp a través, pel costat de la tanca del bestiar.

montsent_la_tanca
Al final de la tanca, ja a sota de les parets verticals, pocs metres a la dreta trobarem unes fites i un corriol, que ja no abandonarem fins al cim. És important no perdre’l per no trobar parets que requeririen nocions de grimpada.
montsent_cami_pujada
Arribem a dalt un parell d’hores després d’haver començat l’ascensió. Veurem una gran fita al lloc on, anteriorment, hi havia hagut un vèrtex geodèsic, que ara és a terra.

montsent_cim
Per al descens continuarem direcció nord tot perdent nivell suaument i, al principi, baixant cap al costat del Parc Nacional. Es troben algunes fites i s’endevina un corriol que més endavant es fa més evident. Quan metres més avall s’intueix la collada d’Entremonts el corriol esdevé costerut i baixa serpentejant pel mig del pendent fins arribar-hi. A partir d’aquest punt ja girem a la dreta (Est). El corriol sovint es perd entre l’herba o es confon amb carrerons del bestiar, però no hi ha pèrdua. És qüestió de seguir més o menys el barranc d’Entremonts, que baixa pel centre de la vall, fins a la pista, a la zona coneguda per Estanyesso o pletiu de l’Estanyet.

montsent_baixant_a_pista
Quan arribem a la pista, girem a la dreta. Tenim 5 km per endavant, però farem una bona drecera si, en arribar a la cabana del pastor que, durant l’estiu, té cura del bestiar, fem una gran diagonal per les pastures fins a la collada de Triador.

montsent_la_pista_1

Contestar

Subscripció Newsletter

Últimes entrades

Propera conferència

Presentació-performance i tertúlia de la novel·la "Passes de tardor a l'Himàlaia" a TARADELL
dijous, 19/09/2019 - 19:30 hores
Biblioteca Antoni Pladevall i Font. Carretera de Balenyà, 101. 08552 Taradell. Tel. 93 880 10 56. b.taradell@diba.cat
Organitza la Biblioteca Antoni Pladevall i Font. El Club de Lectura llegirà el llibre i l'acte s'inclou en el marc del projecte De biblioteca a biblioteca, de país a país, que enguany està dedicat al Nepal.